Skoro czytasz ten wpis to pewnie zastanawiasz się jak zacząć zarabiać na Instagramie? Bo w sumie czemu nie, prawda? Inwestujemy w rozwój naszych kont zarówno czas jak i pieniądze – czemu zatem nie miałybyśmy zacząć na nich zarabiać? Pozostaje tylko jedno pytanie – jak zacząć zarabiać na Instagramie? I jak to zrobić z głową?
Zacznijmy od tego, że jeśli chodzi o zarabianie na Instagramie, to masz całkiem sporo możliwości. Na Instagramie można zarabiać na naprawdę wiele różnych sposobów – i to niekoniecznie tworząc tylko posty sponsorowane.
Jak zacząć zarabiać na Instagramie – posty sponsorowane
Posty sponsorowane to chyba najbardziej rozpowszechniona forma współpracy na Instagramie. Przy czym reklama może mieć tu zarówno charakter wpisu sponsorowanego jak i samego tylko lokowania produktów. Oczywiście – wraz z rozwojem Instagrama post sponsorowany może mieć również formę insta story czy live’a, ale formuła postu sponsorowanego wydaje się wciąż jedną z najpopularniejszych form promocji marek na Instagramie.
Niestety – największym minusem postów sponsorowanych jest to, że coraz częstszą formą rozliczenia proponowaną zarówno przez marki jak i przez agencje jest tu barter.
Czy brać współprace barterowe? To jest bardzo indywidualna kwestia, którą każdy musi sobie sam przemyśleć w duchu.
Jak nawiązać współpracę na Instagramie?
Jak nawiązać współpracę na Instagramie? Przede wszystkim zacznijmy od tego, że nie musisz czekać, aż ktoś napisze do Ciebie z propozycją współpracy. Możesz sama aktywnie szukać ofert współpracy korzystając w tym celu z różnych dostępnych narzędzi.
Sieci wielokanałowe
Sieci wielokanałowe to portale, w których firmy/agencje wrzucają oferty współpracy z influencerami (nie tylko instagramerami).
Do najpopularniejszych platform należą:
- WhitePress
- BrandBuddies
- Reachablogger
- Web heros
- DDOB
- Indahash (możliwość rejestracji tylko z poziomu aplikacji)
Znajdziecie tu oferty zarówno wpisów na bloga, postów na Instagramie jak i zlecenia z zakresu copywritingu.
Wymieniłam tu tylko polskie sieci wielokanałowe, ale możesz też poszukać zagranicznych sieci zajmujących się współpracą z influencerami (np. w tym wpisie znajdziesz sporo przykładów)
Grupy na facebooku
Czy wiesz, że agencje aktywnie szukają influencerów również na grupach na facebooku?
Oferty współpracy znajdziesz między innymi na:
- Social Media Research
- Blogerzy i instagramerzy do współpracy – bezpośrednie oferty
- Influencer Polska
O ile w sieciach wielokanałowych można jeszcze znaleźć płatne współprace, to tu niestety są już praktycznie tylko oferty współprac barterowych.
Napisz z propozycją do marki
Długo myślałam, że nie wypada napisać samemu do marki z propozycją współpracy. Ale potem usłyszałam od jednej blogerki, że jej najlepsze współprace to właśnie te gdzie sama wyszła z inicjatywą współpracy – mając w głowie konkretny pomysł.
Zanim jednak napiszesz wiadomość zastanów się najpierw co możesz zaoferować marce.
- Kim są Twoi obserwujący?
- Czy są zbieżni z target grupą marki?
- Co możesz zaoferować marce?
- Jak miałaby wyglądać Wasza współpraca?
- Jaki masz pomysł na współpracę?
Nie musisz tego wszystkiego pisać w wiadomości prywatnej na IG – możesz najpierw poprosić o kontakt do osoby odpowiedzialnej za komunikację marketingową. Ale do takiego maila naprawdę warto się przygotować.
Pamiętaj – jeśli pokażesz się jako profesjonalny partner do rozmowy, to jest znacznie większa szansa, że tak właśnie zostaniesz potraktowany.
Błędy przez które przepadają Ci współprace na Instagramie
A teraz krótko o kilku błędach przez które przepadają Ci współprace na Instagramie
Brak kontaktu
Jednym z najbardziej powszechnych błędów gdy idzie o współprace na Instagarmie jest brak… uwaga… adresu email w BIO. Dasz wiarę? Ale to prawda. Kiedy wspomniałam o tym na Insta Stories dostałam mnóstwo wiadomości od pracowników agencji marketingowych, którzy potwierdzali, że brak adresu email w BIO może być dużą przeszkodą w nawiązaniu współpracy. Dlaczego?
- poszukiwania odpowiednich influencerów robione są zwykle na laptopie – a w przeglądarce nie ma opcji wysłania wiadomości (ani kliknięcie w przycisk „wyślij e-mail”)
- nikt w agencji nie ma czasu ani ochoty pisać „DM do skrzyneczki” + brak możliwości zachowania ciągłości korespondencji, wyszukiwania po temacie, wysyłania dokumentów, umowy
Po insta stories o którym wspomniala o tej kwestii dostałam wiadomość od Ani, która już następnego dnia dostała propozycję współpracy właśnie na adres email w BIO na Instagramie. Znaczy – działa.
Brak określonego charakteru/tematyki konta
Czy z Twojego opisu w BIO + zdjęć na Instagramie można szybko określić tematykę Twojego profilu?
Pracownicy agencji reklamowych rzadko mają czas na to, żeby domyślać się, o czym jest Twój profil na Instagramie i czy pasujesz do ich kampanii. Dlatego ważne jest, żeby na pierwszy rzut oka wiedzieli, czy to jest profil, który pasuje do grupy docelowej do jakiej będą chcieli kierować swoją kampanię marketingową.
Konto wygląda mało atrakcyjnie
Wiesz jak to mówią? Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Jeśli konto jest zabałaganione, mało atrakcyjne wizualnie, to trudno oczekiwać po nim, że przygotuje ciekawy, wartościowy post, prawda? Warto zadbać o warstwę wizualną naszego konta żeby zachwycić pracowników agencji spójną, estetyczną siatką zdjęć, okazać się jako profesjonalista, prawda?
W końcu Twój profil, Twoja siatka zdjęć na Instagramie jest Twoją wizytówką. Fajnie żeby przyciągała, a nie odstraszała.
Stawki – czyli ile kosztują posty sponsorowane na Instagramie?
Często dostaję od Was wiadomości z pytaniami o wycenę posta sponsorowanego na Instagramie – ale bardzo trudno udzielić mi odpowiedzi na to pytanie, ponieważ sama nie pracuję ani nigdy nie pracowałam w agencji zajmującej się współpracą z influencerami.
Inna sprawa to to, że wycena współpracy to bardzo indywidualna sprawa.
- Jakie masz zasięgi? (przy okazji – może zainteresuje Cię tekst Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie w 2019 roku?)
- Jaki masz wskaźnik zaangażowania?
- Jaka jest demografia Twojego profilu?
- Ile wkładasz pracy w przygotowanie zdjęć?
- Czy wykorzystujesz wizerunek swój lub swoich dzieci?
Najlepiej byłoby spytać kogoś bardziej doświadczonego, ale jeśli chodzi o stawki, to nikt nie ma ochoty dzielić się takimi informacjami (co w 100% rozumiem, choćby ze względu na zawarte w umowach klauzule poufności)
Jednocześnie uważam, że brak informacji na ten temat jest szkodliwy, bo:
- rzucamy kwoty z kosmosu, które są za wysokie albo za niskie;
- wstydzimy się domagać wynagrodzenia za naszą pracę (tak, robienie zdjęć i prowadzenie swoich social mediów to też jest praca);
- boimy się, że współpraca przejdzie nam koło nosa, więc zaniżamy stawki;
Ankieta „Współprace na Instagramie”
Dlatego pomyślałam, że warto byłoby zrobić jakąś ankietę w której można byłoby anonimowo podzielić się stawkami? Tak żeby pomóc Wam wyceniać swoją pracę, ale może tez ośmielić Was trochę do tego, żebyście zaczęły na współpracach zarabiać?
Dzięki temu przy okazji kolejnej propozycji współpracy na Instagramie będziecie mogły zrobić sobie wcześniej małe rozeznanie i sprawdzić jakie są mniej więcej stawki i w jakie widełki łapie się Wasze konto.
A oto i sama ankieta; dla wnikliwych – przeprowadziłam ją w listopadzie 2018 roku:
Ankieta pokazuje stawki za post sponsorowany uwzględniając liczbę obserwujących.
Oczywiście trzeba pamiętać, że mimo wszystko każde konto jest inne. Ostatecznie bowiem konta na Instagramie mają różnych obserwujących, różne zasięgi, różny wskaźnik zaangażowania obserwujących co przekłada się na różny potencjał reklamowy.
Ale uważam że ta ankieta to jednak niezły początek, który może pomoże Wam w przygotowania wyceny posta sponsorowanego na Instagramie.
Jak zarabiać na Instagramie – zostań twórcą contentu
Jeśli robisz dobre zdjęcia, możesz też zacząć tworzyć content dla marek – w końcu kto będzie wiedział lepiej jakie zdjęcia sprawdzają się na Instagramie niż instagramerka? Co prawda nie jest łatwo dostać takie zlecenia, ale za to taka działalność nie „nadwyręża” Twojej społeczności tak jak na przykład posty sponsorowane.
Podobnie jak w przypadku postów sponsorowanych możesz sama odezwać się z propozycją takiej współpracy do marki. Taką opcją mogą być zainteresowane średniej wielkości firmy, które nie mają czasu same tworzyć zdjęć, a potrzebują materiałów do publikacji na Instagramie czy facebooku.
Inne artykuły o Instagramie które mogą Cię zainteresować:
- Spójna kolorystyka na Instagramie
- Jak dobierać hashtagi na Instagramie?
- Jak zwiększyć wskaźnik zaangażowania na Instagramie?
Kiedy zacząć zarabiać na Instagramie?
Długo biłam się z myślami „kiedy”. Z jednej strony marki i agencje kusiły fantami, z drugiej wiedziałam że każda reklama, każdy wpis sponsorowany opóźnia wzrost mojego konta. Dlatego zanim weźmiecie ten czy tamten barter zastanówcie się czy rzeczywiście warto. Czy naprawdę potrzebujecie tego produktu? Czy pasuje do was i czy będziecie dobrze się czuły pokazując go swoim obserwującym?
Czy może jednak lepiej poczekać i zamiast barteru nawiązać za jakiś czas płatną współpracę?
Pamiętajcie też, że jeśli chcecie zacząć zarabiać na Instagramie, to przede wszystkim same musicie zacząć się cenić, bo ani marki ani agencje nie zrobią tego za Was. Kiedy marka albo agencja pisze do Was z propozycją współpracy mówcie otwarcie ile kosztuje u Was post sponsorowany zamiast czekać na propozycję z ich strony (bo mogę Was zapewnić, że w pierwszej kolejności zaproponują Wam barter).
Czas microinfluencerów
I na koniec ostatnia sprawa: Dziewczyny, pamiętajcie, że macie naprawdę dużo do zaoferowania – i mówię to również do micro- i nanoinfluencerów. Instagram to obecnie platforma z najwyższym współczynnikiem zaanagażowania ze wszystkich sieci społecznościowych. To, że agencje i marki interesują się Wami wynika między innymi z tego, że Wasze Instagramy naprawdę budują rozpoznawalność marek i ich produktów, a decyzje zakupowe konsumentów coraz częściej wynikają z rekomendacji microinfluencerów (więcej na ten temat tutaj i tutaj). W efekcie wasz potencjał jest więc znacznie większy niż myślicie…
…o ile oczywiście nie jesteście słupem reklamowym napompowanym botami i #f4f.
A tymczasem, do zobaczenia na Insta
Pozdrawiam
Ola Foryś | @wild.rocks
Inne artykuły o Instagramie na blogu Wild Rocks, które mogą Cię zainteresować:
- Jak robić piękne Instagram Stories bez wychodzenia z aplikacji? Dowiesz się!
- Jak napisać super BIO na Instagramie?
- Moja strategia rozwoju konta na Instagramie
- Co to jest Engagament rate na Instagramie?
- Jeśli poważnie myślisz o rozwoju swojego konta i potrzebujesz konkretnych wskazówek sięgnij po “Korki z Insta”
Bardzo przydatny wpis dla wielu początkujących twórców, dzięki! 🙂
Super wpis, brakowało tego 🙂
My mamy tę drugą perspektywę – marki. I baaardzo często dostajemy wiadomości od, wydaje się ciekawych kont, ale są to wiadomości typu: „hej kochana, współpraca?”. Niestety ale w tym momencie większość takich osób jest skreślona. Ważne jest dla nas, tak jak napisałaś, aby był to profesjonalny partner do rozmowy. Po drugie często, kiedy dostajemy propozycję współpracy, pytamy o sposób w jaki Influencer chciałby przedstawić nasz produkt i jaki ma na to pomysł. Niestety większość nie potrafi udzielić na to odpowiedzi i pomysłu nie ma. Co więcej, nie jest w stanie nawet określić terminów. Uwierzcie, że za ciekawy pomysł, marka której zależy na wartościowej współpracy, jest w stanie przystać na warunki, które dla obu stron będą satysfakcjonujące 🙂
Podpisuję się pod tymi spostrzeżeniami. Niestety, w mojej branży propozycji współpracy jest dziennie czasem tyle, co zamówień 😉 A większość to wiadomość prywatna, prawie bez treści + komentarz o treści ,,napisałam DM” pod przypadkowym postem 😉
Jak przyjemnie wyróżniają się na tym tle osoby lubiące (i umiejące) pisać, z autentycznym profilem i tematem przewodnim innym niż przedstawianie zdobyczy…